خیاطی با پتو گلبافت یک نفره دخترانه توانست لباس عروس دخترش را بدوزد

مطالعه نشان می دهد پتو گلبافت یک نفره دخترانه می توانند شدت بی خوابی را کاهش دهند. DARIEN، IL به گفته محققان سوئدی که دریافتند بیماران بی‌خوابی مبتلا به اختلالات روان‌پزشکی، پتوهای وزن‌دار، مداخله‌ای ایمن و مؤثر در درمان بی‌خوابی هستند، هنگام خواب با پتوی زنجیر وزن، شدت بی‌خوابی، بهبود خواب و خواب‌آلودگی کمتر در روز را تجربه می‌کنند.

نتایج مطالعه تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگانی که به مدت چهار هفته از پتوی وزن‌دار استفاده می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی از شدت بی‌خوابی، حفظ خواب بهتر، سطح فعالیت بالاتر در روز و کاهش علائم خستگی، افسردگی و اضطراب را گزارش کردند.

شرکت کنندگان در گروه پتوی وزنی تقریباً 26 برابر بیشتر احتمال داشت که در مقایسه با گروه شاهد کاهش 50 درصدی یا بیشتر را در شدت بی خوابی خود تجربه کنند و تقریباً 20 برابر بیشتر احتمال داشت که بی خوابی خود را بهبود بخشند. نتایج مثبت در طول یک مرحله پیگیری باز 12 ماهه مطالعه حفظ شد.

محقق اصلی گفت: توضیحات پیشنهادی برای اثر آرام‌بخش و خواب‌آور فشاری است که پتوی زنجیره‌ای بر نقاط مختلف بدن وارد می‌کند و حس لامسه و حس عضلات و مفاصل را تحریک می‌کند، شبیه به طب فشاری و ماساژ.

پتو

دکتر متس آدلر، مشاور روانپزشک در بخش علوم اعصاب بالینی در موسسه کارولینسکا در استکهلم، سوئد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تحریک فشار عمیق، برانگیختگی پاراسمپاتیک سیستم عصبی خودمختار را افزایش می‌دهد و در عین حال برانگیختگی سمپاتیک را کاهش می‌دهد، که علت اثر آرامش‌بخش در نظر گرفته می‌شود.

این مطالعه در شماره 15 سپتامبر مجله Clinical Sleep Medicine منتشر شده است. این مطالعه شامل 120 بزرگسال (68٪ زن، 32٪ مرد) بود که قبلاً مبتلا به بی خوابی بالینی و یک اختلال روانپزشکی همزمان تشخیص داده شده بود: اختلال افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، یا اختلال اضطراب فراگیر. میانگین سنی آنها حدود 40 سال بود.

شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به مدت چهار هفته در خانه با یک پتوی زنجیری یا یک پتوی کنترل بخوابند. شرکت کنندگانی که به گروه پتوهای وزن دار اختصاص داده شده بودند، یک پتوی زنجیری 8 کیلوگرمی (حدود 17.6 پوند) را در کلینیک امتحان کردند.

ده نفر از شرکت کنندگان متوجه شدند که آن خیلی سنگین است و به جای آن یک پتوی 6 کیلوگرمی (حدود 13.2 پوند) دریافت کردند. شرکت کنندگان در گروه کنترل با یک پتوی زنجیره ای پلاستیکی سبک به وزن 1.5 کیلوگرم (حدود 3.3 پوند) می خوابیدند.

تغییر در شدت بی خوابی، پیامد اولیه، با استفاده از شاخص شدت بی خوابی ارزیابی شد. اکتیوگرافی مچ دست برای تخمین سطح خواب و فعالیت در طول روز استفاده شد.