برنامه ی کامل برای واکسیناسیون گربه های خانگی

گربه پرشین طوسی نیز همانند ما انسان ها برای حفظ سلامتیشان به یک برنامه ی واکسیناسیون منظم نیاز دارند.شما می توانید با انجام منظم واکسیناسیون گربه خانگی خودتان سلامتیش را تضمین کنید.
همان طور که در مقدمه گفته شد برای حفظ سلامتی گربه ی خانگیتان باید به طور منظم با مراجعه به دامپزشک،گربه را واکسینه کنید.البته یک نکته ی مهم وجود دارد و آن هم این است که اگر گربه تان بیمار است نباید گربه را واکسینه کنید.همین طور گربه هایی که معمولا استرسی هستند و تغییر محل و همین طور حمل و نقل سبب تشویش آن ها می شود حتما باید واکسیناسیون را با تجویز پزشک انجام دهید.

  • تمام گربه هایی که به عنوان گربه خانگی نگه داری می شوند باید بر علیه بیماری های پن لوکوپنی گربه ها،هرپس ویروس تیپ 1 گربه ها،کلسی ویروس گربه ها و هاری واکسینه شوند.

معرفی بیماری هایی که باید در مقابل آن ها واکسیتاسیون انجام گیرد

  • بیماری پن لوکوپنی گربه یکی از بیماری های ویروسی خطرناک در گربه ها بوده که در بچه گربه ها بعد از افت ایمنی مادری و عدم واکسیناسیون به موقع گربه خانگی به وجود می آید.این ویروس سبب می شود گربه دچار بی اشتهایی و تب و در نهایت بی حالی شده و در محله ی بعد اسهال و استفراغ گربه را به همراه دارد.اگر یک درمان از سوی دامپزشک صورت نگیرد سبب کاهش شدید آب بدن گربه و مرگ گربه می شود.
  • ویروس های هرپس و کلسی نیز سبب ایجاد علایم چشمی و تنفسی می شود.
  • به تازگی یک واکسن 4 گانه برای گربه ها وارد بازار ایران شده است که علاوه بر 3 ویروس پن لوکوپنی،هرپس ویروس و کلسی،ویروسی به نام کلامیدیوفیلا فلیسا را سرکوب کرده و بدن گربه را در مقابل آن ها مقاوم می کند.
  • اولین دوز واکسیناسیون گربه ها معمولا واکسیناسیون در 6 تا 8 هفتگی گربه است که به صورت زیر جلدی انجام می شود.دومین و سومین دوز واکسیناسیون گربه معمولا به فاصله ی هر 3 تا 4 هفته صورت می گیرد.پس از آن به صورت سالیانه واکسن های چندگانه باید تزریق شود.
  • پس در هنگام خرید گربه حتما برنامه واکسیناسیون گربه و این که چه واکسن هایی را زده است را از فروشنده دریافت کنید.

اسب پا کوتاه سفید از هوش بالایی برخوردار است و به همین دلیل می توان به راحتی آنها را اهلی کرد و در صورتی که توسط مربیان حرفه ای آموزش داده شوند می توانند کارهای بسیار جالبی یاد بگیرند و بیش از پیش خود را در دل صاحب خود جا کنند.

منبع: حیوانات و پرندگان ایران